HÅLL DIG UPPDATERAD
Håll dig uppdaterad och prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Kontakta oss
Dygnet har ett begränsat antal timmar och hur mycket personalen inom äldreomsorgen än vill det, kan det aldrig frigöras mer tid för de äldre med nuvarande arbetssätt. Lösningen är istället välfärdsteknik i äldreomsorgen som möjliggör djupare samtal, mer omtanke och en ökad kvalitet på omsorgen. Här får du veta mer vilka teknologiska lösningar som finns och hur de kan användas.
En robot som tröstar och pratar med någon som känner sig ensam, är det framtidens välfärdsteknik i äldreomsorgen? I den bästa av världar (och den värld som vi vill leva i) är välfärdsteknik inom vård och omsorg ett komplement som gör det möjligt att ta en kopp kaffe med Iris 92 år och prata om livet istället för att sköta administration som istället hade kunnat automatiserats.
Enligt Socialstyrelsen är definitionen av välfärdsteknik digital teknik som bibehåller eller ökar tryggheten, aktiviteten, delaktigheten eller självständigheten för en individ som har eller ligger i riskzonen för att få en funktionsnedsättning. Välfärdsteknik inom vård och omsorg ska, enligt Socialstyrelsen, vara kunskapsbaserad, säker, tillgänglig, effektiv, jämlik och utgå från varje individs behov.
Det finns många bra exempel på välfärdsteknologi inom äldreomsorgen som förbättrar vardagen för de äldre. Här är några av dem:
Det finns också molnbaserade lösningar för välfärdsteknik inom äldreomsorgen som underlättar personalens arbete, förbättrar kvaliteten på vården och skapar delaktighet. Här är exempel på några av våra lösningar:
Combine E-services som gör det lätt att själv ansöka om hjälp, se var i processen ett ärende befinner sig samt kommunicera med handläggare och utförare på ett säkert sätt. Tjänsten ökar individens delaktighet i sin egen vård och känslan av kontroll.
Det finns många fördelar med användning av välfärdsteknik inom äldreomsorgen. Här är fem av dem:
För att säkerställa att användningen av välfärdsteknik inom äldreomsorgen blir en positiv upplevelse är det viktigt att lyssna på vad äldre har för behov och låta dem styra förändringen.
Är du intresserad av att veta mer om digitalisering i vård och omsorg och hur tekniska lösningar kan förbättra verksamheten? Kontakta oss på Pulsen Omsorg.